Terug naar overzicht

Hoe werkt de MarktMonitor?

Met de MarktMonitor willen we jou als ondernemer meer inzicht geven in het zoekgedrag van onze bezoekers.

Met de relevante inzichten die je hier eenvoudig uit haalt, kun je bijvoorbeeld je advertenties optimaliseren en ontdekken wat je kansen zijn in nieuwe productcategorieën.

Hoe je de tool gebruikt leggen we hieronder uit.

Overzicht alle zoekwoorden

  1. Zorg ervoor dat je een Marktplaats-account hebt en ingelogd bent. Alleen dan kun je de volledige inzichten krijgen.
  2. Vul in het zoekveld het woord of product in waar jij meer inzicht in wilt hebben. Bijvoorbeeld ‘hoekbank’.
  3. Vervolgens kun je een keuze maken in hoofd- en subcategorie, maar je kunt er ook voor kiezen deze leeg te laten. En klik op ‘zoeken’.
  4. De resultatenlijst die hierna wordt getoond, geeft je inzicht in alle zoektermen die in dit voorbeeld ‘hoekbank’ bevatten.
  • De volledige specifieke zoekterm (bijvoorbeeld hoekbank van merk Leolux)
  • De specifieke categorie waarin het product valt
  • Het aantal keren dat er is gezocht naar de zoekterm
  • De zoektrend over tijd en dus hoeveel er in een periode meer of minder is gezocht op bepaalde zoektermen, uitgedrukt in een percentage.

Specifiek zoekwoord

  1. Wanneer je meer inzicht wilt in specifieke zoekwoorden, klik je in de resultatenlijst op de zoekterm. Dan zie je het verloop van het aantal keren dat is gezocht weergegeven in een grafiek, wat gerelateerde zoektermen zijn en welke zoekwoorden trending zijn in de productcategorie.
  2. Wanneer je heel specifieke zoekwoorden invult, kan het gebeuren dat er weinig of zelfs helemaal geen resultaten zijn voor bepaalde zoektermen. In dat geval zie je populaire zoektermen in de overkoepelende categorie of binnen de subcategorie. In dit voorbeeld zou dit ‘Banken en Stoelen’ kunnen zijn. Door de populaire en gerelateerde zoekwoorden kun je ook ontdekken of bezoekers iets anders verwoorden dan je dacht. Dat is een slim inzicht!
  3. Het kan ook voorkomen dat je in een specifieke (sub)categorie zoekt waar weinig tot geen resultaten zijn. In dat geval tonen we de subcategorieën waar
    wél veel in wordt gezocht.

Wat kun je met de inzichten doen?

Op basis van het zoekgedrag kun je slim je advertenties optimaliseren.
  • Verwerk bijvoorbeeld populaire zoekwoorden in je advertentietitel- en omschrijving.
  • Of pas op basis van de data-inzichten je biedstrategie (klikprijs) aan. Wordt er bijvoorbeeld veel gezocht naar jouw product? Dan kun je overwegen om je klikprijs te verhogen, waardoor jouw advertenties meer zichtbaarheid krijgen op Marktplaats.
  • Ontdek nieuwe categorieën die voor jou interessant zijn om in te verkopen.
Ga nu meteen aan de slag en ontdek waar jouw doelgroep naar zoekt!

Naar de MarktMonitor