Begrippenlijst
a
Advertentietekst
De tekst die zichtbaar is bij de Marktplaats Pro-advertentie. Bekijk onze tips voor het schrijven van een goede advertentietekst.
Advertentiepositie
De positie van de advertentie ten opzichte van andere Pro-advertenties wordt bepaald door een algoritme van Marktplaats, waarin diverse factoren van de Pro-advertentie worden meegewogen. Deze factoren zijn (1) de klikprijs, (2) het percentage kliks op vertoonde advertenties (3) de kwaliteit van de advertentie, (4) de wijze waarop de Marktplaats-bezoeker jouw product zoekt en (5) het aantal en de kwaliteit van de overige in dezelfde rubriek geplaatste advertenties.
Advertentiebudget
Het resterende budget van de Pro-advertentie. Wanneer de advertentie wordt gestopt voordat het budget op is, blijft dit bedrag staan tot de Pro-advertentie geheractiveerd wordt. Het budget dat niet gebruikt is, wordt niet gefactureerd.
Account
Om een Marktplaats Pro-advertentie te plaatsen is een Pro- account nodig. Dit kan worden gekoppeld aan een bestaand Marktplaats-account of door een nieuw Marktplaats-account aan te maken. Een nieuw Marktplaats-account aanmaken doe je makkelijk en snel.
b
Beoordelingen
Koper en verkoper kunnen elkaar beoordelen met ‘Ervaringen’. De sterren zijn zichtbaar bij de verkoper, danwel op de Verkoperspagina. Lees waarom het belangrijk is om te vragen naar beoordelingen.
c
CPC (Cost-per-Click)
De prijs (exclusief BTW) die de adverteerder betaalt wanneer een bezoeker op zijn advertentie klikt.
Campagne
Een Pro campagne beslaat het totale advertentie aanbod onder een Marktplaats Pro-account. Dus alle advertenties die worden ingezet voor directe verkoop of om producten onder de aandacht te brengen bij geïnteresseerde bezoekers.
Categorie
Een categorie is de plek op Marktplaats waarin jouw Marktplaats Pro-advertentie wordt geplaatst. In een categorie staan vergelijkbare producten en diensten. Zo is jouw product beter te vinden!
d
Daglimiet
Per Marktplaats Pro-advertentie kan je een daglimiet voor je budget instellen. Als het daglimiet bereikt is, pauzeert je advertentie vanzelf en wordt deze pas de volgende dag opnieuw getoond. Het nadeel van een daglimiet is wel dat een terugkerende bezoeker later op de dag jouw Pro-advertentie misschien niet meer kan vinden. Lees onze tips hoe je grip houdt op je advertentiekosten.
f
Feed-adverteren
Marktplaats Pro beschikt over de mogelijkheid om geautomatiseerd te adverteren. Dit kan door te adverteren via een API- en/of feed oplossing. Hiermee plaats je snel het complete productaanbod van je webshop door als een Pro-advertentie op Marktplaats. Bekijk hier de lijst van marketingpartners.
Factuur en gefactureerd bedrag
Het bedrag vermeld op de maandelijkse digitale factuur, inclusief BTW, voor de kliks die de adverteerder op zijn advertenties heeft gekregen. De factuur kan middels iDEAL of telebankieren worden voldaan. Klik hier voor meer informatie over de factuuruitleg.
g
Google Analytics
Weten waar welke bezoeker vandaan komt? Dat kom je te weten door het juist inrichten van Google Analytics. Lees ons artikel over het koppelen van Google Analytics , en pas de tips doe.
Gecertificeerd Bureau
Marktplaats biedt online marketingbureaus de mogelijkheid om een certificaat te behalen voor Marktplaats Pro. Door aan een aantal voorwaarden te voldoen, zoals het beheren van verschillende campagnes voor meerdere adverteerders en het behalen van een examen, ontvangt het bureau het Marktplaats Pro Gecertificeerd Bureau logo. Bekijk het overzicht van gecertificeerde bureaus.
k
Klikratio
Het percentage van de vertoningen dat heeft geleid tot een klik op de advertentie.
Klik
De Pro-advertenties worden getoond in de resultatenlijst. Als de bezoeker na het zien van de Pro-advertenties in de resultatenlijst de advertentie opent, is dit één klik. Bij Pro betaal je voor deze kliks, dus niet voor de vertoningen.
m
Mijn gegevens
Onderdeel van Mijn Marktplaats Pro waarin de persoonlijke gegevens en instellingen van de adverteerder worden weergegeven.
Mijn Marktplaats Pro/Pro dashboard
Dit is de omgeving waarin de adverteerder zijn Pro-advertenties beheert. Hier kunnen de Pro-advertenties in worden aangemaakt, aangepast/beheerd en verwijderd.
o
Optimalisatie
Het continu optimaliseren van jouw Pro-advertenties is van groot belang. Bekijk daarom regelmatig of je Pro-advertentie nog de juiste titel heeft, klopt de advertentietekst nog? Is er iets veranderd bijv. seizoenswissel waar je in je tekst op kan inspelen? Heb je de beste foto’s geplaatst? Of heb je al eens getest met een andere titel van je advertentie?
p
Promotiecode
Wanneer je een gratis kennismakingsaanbod hebt ontvangen, dan heb je hiervoor een promotiecode ontvangen. Deze promotiecode is gekoppeld aan het e-mailadres van het Pro-account. Het kennismakingstegoed wordt hierdoor automatisch verwerkt en verrekend op je factuur. Zo kun je zelf een Pro-advertentie plaatsen en ervaren hoeveel extra verkeer dit naar je webwinkel en/of website oplevert. Bij het aanmaken van een Pro-account vul je de promotiecode in. Let op: een gratis kennismakingstegoed is 2 maanden geldig vanaf het moment van registreren. Lees meer over het kennismakingstegoed.
Pro-omgeving / Pro dashboard
Dit is het overzicht in Mijn Marktplaats Pro waarin de advertenties en hun bijbehorende resultaten getoond worden.
Pro-advertentie
Pro (Admarkt) is een snelle en eenvoudige manier voor professionele verkopers om doelgerichte advertentieruimte te kopen, waarbij wordt betaald op basis van de kosten per klik (CPC; Cost Per Click). Pro (Admarkt) Topadvertenties zijn de bovenste advertenties van de advertentielijst in een categorie.
Privacybeleid
Lees het privacybeleid van Marktplaats.
Positie van de Pro-advertentie
De positie van de ene advertentie ten opzichte van andere Pro-advertenties wordt bepaald door een algoritme van Marktplaats, waarin diverse factoren van de Pro-advertentie worden meegewogen. Deze factoren zijn (1) de klikprijs, (2) het percentage kliks op vertoonde advertenties (3) de kwaliteit van de advertentie, (4) de wijze waarop de Marktplaats-bezoeker jouw product zoekt en (5) het aantal en de kwaliteit van de overige in dezelfde rubriek geplaatste advertenties.
r
Resterend budget
Met resterend budget wordt bedoeld het budget dat nog niet is verbruikt vanaf het moment dat deze is ingesteld bij het plaatsen van een Pro-advertentie. Zolang er nog resterend budget aanwezig is en dit meer is dan het ingestelde CPC bedrag, zal de advertentie actief kunnen zijn op de site.
Resultatenlijst
De resultatenlijst bevat kort gezegd alle advertenties die voldoen aan een opgegeven zoekopdracht, binnen de geselecteerde categorieën op Marktplaats. Het overzicht van pagina 1,2, 3 etc. waar zowel de reguliere als de Pro-advertenties zichtbaar zijn, en die een bezoeker van Marktplaats te zien krijgt als er naar een product of dienst wordt gezocht. Marktplaats Pro-advertenties zijn de bovenste advertenties van de resultatenlijst.
Rapportage
Een uitdraai van de advertentieresultaten over een door de adverteerder geselecteerde periode.
u
URL-Klik /Doorklik
Bezoekers kunnen vanuit een Marktplaats Pro-advertentie doorklikken naar de website of webwinkel van de adverteerder. Dit wordt geregistreerd als URL-klik.
w
Websitelink
In een Pro-advertentie kan een bezoeker klikken op een link. Dit is de URL-link om naar de website of webwinkel van de adverteerder te gaan. Ons advies is, om deze link direct te laten doorverwijzen naar de productpagina in uw webwinkel. Zo kan de bezoeker gelijk de transactie afronden op deze productpagina.
x
XLS bestand
Een Microsoft Excel bestand.
z
Zoekwoord
Het invullen van een zoekwoord door de Marktplaats-bezoeker in de zoekbalk. Als adverteerder kan je veel profijt hebben van het juiste gebruik van zoekwoorden in je Pro-advertenties. Lees onze tips voor het inzetten van zoekwoorden.