Auto’s adverteren

Terugblikken en vooruitkijken met Alexander Prinssen

Terug naar overzicht

17 december 2024

Terwijl nieuwverkopen van personenauto’s in 2024 bijna record-laag waren, vlogen occasions als warme broodjes over de balie. Marktplaats speelde daarin als leadgenerator opnieuw een belangrijke rol. Hoe kijkt Alexander Prinssen, Chief Sales Officer bij Adevinta Automotive Benelux, terug op een roerig jaar? Wat verwacht hij voor komend jaar? En hoe gaat Marktplaats autoverkopers in 2025 nog beter helpen?

De champagnekurken knallen deze Oudejaarsavond vooral bij de autobedrijven die stevig hebben ingezet op occasionverkoop. “Die markt is afgelopen jaar opnieuw sterk gegroeid”, weet Prinssen. “De B2C-verkoop van gebruikte auto’s steeg met 12% ten opzichte van 2023, tot een totaal van naar verwachting 1,25 tot 1,3 miljoen in 2024. Ook de verkoop tussen consumenten onderling steeg, met 8%. Dit toont de veerkracht van onze sector, zelfs in een tijd waarin de nieuwverkopen blijven dalen.” Die laatste kwamen dit jaar op het moment van schrijven naar schatting niet boven de 360.000 – een schril contrast met de pre-coronacijfers van 450.000 of meer.

Marges onder druk

Marges dalen door kostenstijgingen en dalende nieuwverkopen. Dealers en autobedrijven worden steeds afhankelijker van occasionverkoop. Daarentegen zien we met name bij elektrische occasions meer margedruk ontstaan. Prinssen: “De prijzen van elektrische occasions zijn in 2024 met 10 procentpunten gedaald ten opzichte van begin dit jaar, en zelfs 20% in vergelijking met januari 2023. Dit komt door onzekerheid bij consumenten, waardoor EV’s langer blijven staan, er een mismatch ontstaat tussen vraag en aanbod en dus de prijzen dalen.” Op weg naar meer volwassenheid bevindt de EV-markt zich feitelijk nog in een spagaat: het marktaandeel nieuw bleef groeien, naar 32%, maar veel consumenten vinden het nog spannend om de stap naar elektrisch rijden te maken, mede als gevolg van veranderlijk overheidsbeleid en grote vraagtekens over de total cost of ownership. “Daardoor kwam de gemiddelde statijd van een gebruikte EV in 2024 uit op 110 dagen, tegen 70 tot 75 voor benzineauto’s”, constateert Prinssen.

Investeren en innoveren

Voor Marktplaats zelf was 2024 een jaar van investeren en innoveren. Prinssen: “We hebben achter de schermen veel werk gemaakt van onze platformtechnologie, marketing en klantbetrokkenheid. Met nieuwe filters en nieuwe informatiepagina’s, die consumenten meer informatie en hulp geven bij het kopen van een (gebruikte) EV.” Een opvallende ontwikkeling was de introductie van batterijcertificaten bij de Duitse Marktplaats-zuster ‘mobile.de’. “EV’s met zo’n certificaat krijgen significant meer leads; die extra informatie geeft klanten meer vertrouwen”, aldus Prinssen. “We onderzoeken of en hoe we dit soort features ook in Nederland kunnen implementeren.”

Daar komt het voordeel van de lagere motorrijtuigenbelasting, lagere onderhoudskosten en de lagere energiekosten nog bij, benadrukt Bezemer. “Met die lagere aanschafprijs en de lagere total cost of ownership wordt de overstap voor veel consumenten heel aantrekkelijk. Zeker als je eigen zonnepanelen hebt: daarmee kun je je EV opladen en terugleverkosten zo veel mogelijk vermijden. Ook dat laatste is iets wat veel EV-kopers de komende tijd enorm zal aanspreken.”

Meer maatwerkoplossingen

Een ander belangrijk thema in 2024 was de toenemende vraag naar maatwerkoplossingen voor dealers en importeurs. Prinssen: “Steeds meer klanten vragen om specifieke marketingondersteuning op het platform. Zoals extra mogelijkheden voor zichtbaarheid op Marktplaats, naast alleen de auto’s. Hierbij kun je denken aan campagnes die gericht zijn op onderhoudsservices zoals APK of op specifieke doelgroepen zoals private lease. Samen met ons advertising team hebben we dit mogelijk gemaakt en we maken voor steeds meer bedrijven – met name merkdealers – een soort ‘eigen merkpagina’ binnen de Marktplaats omgeving, waarbij naast de advertenties ook alle banners en andere uitingen van hun merk(en) komen.

Vooruitblik op 2025

Over de vooruitzichten voor 2025 en verder is Prinssen optimistisch. “Nieuwverkopen zullen min of meer vlak blijven, maar de occasionmarkt zal verder groeien en aan relevantie winnen. De markt voor gebruikte EV’s zal meer tractie krijgen, al zal het nog tot circa 2027 duren voordat ook dat een volwassen markt wordt, met stabiele prijzen en marges. Ik zie een verdere schaalvergroting in zowel het franchise dealer segment als bij de onafhankelijke autobedrijven. In het franchise dealer segment zal er bij bepaalde merken nog een verschuiving plaatsvinden naar minder contractpartners. De verwachting is dat met name de franchise dealers nog meer afhankelijk worden van de zakelijke markt (fleet en lease), wat marges verder onder druk zal zetten. “Onafhankelijke autobedrijven zullen zich nog meer dan tot nu toe aansluiten bij netwerkorganisaties of garageformules.”

We gaan ook een uptake zien van het marktaandeel van de nieuwe toetreders, de Chinese/Aziatische EV autofabrikanten. Met name zakelijke rijders zullen meer afwijken van traditionele keuzes en meer openstaan voor ‘nieuwe’ merken. In de klantreis gaat AI een belangrijkere rol spelen, waarbij meer stappen van de journey digitaal worden. We zullen meer experimenten zien op dat vlak, bijvoorbeeld op het gebied van personalisatie zodat (potentiële) klanten nog beter en gerichter kunnen worden bediend. Benieuwd ben ik naar de ontwikkelingen van het agentuurmodel; wordt dit volledig losgelaten door autofabrikanten of komt er straks een afgeleide 2.0 versie die op minder kritiek hoeft te rekenen?”

Strategie rond occasions

Prinssen sluit af met een duidelijk advies voor ondernemers: “De volumes en marges zitten de komende jaren meer dan ooit bij occasions. Pak dat professioneel aan. Maak er beleid op, geef je occasions een kwaliteitslabel met eigen branding en garanties. Optimaliseer je inkoop, marketing en verkoop. Wij kunnen je helpen met inzichten uit data en met doelgerichte trainingen op locatie, vaak in samenwerking met Paul de Vries (DCDW), om hierin te excelleren”, benadrukt hij. “Daarnaast blijven wij stevig investeren in verdere innovatie, verdere verdieping van de klantreis en het nog beter matchen van vraag en aanbod. Ook zullen wij dealers blijven ondersteunen bij verduurzaming. De EU-emissienormen voor fabrikanten worden steeds strenger. Wij zien het als onze taak om dealers te helpen met de overgang naar elektrische mobiliteit, zowel qua voorraadbeheer als consumentenvoorlichting. Dit is wat de markt van ons mag verwachten. En daarbij geldt voor iedereen: beweeg mee met de veranderende wensen en gedragingen van de klant. Wie meebeweegt, blijft relevant.”