Succesverhaal

95percent: ‘Slimmer adverteren door te automatiseren’

Terug naar overzicht

04 september 2023

95percent: ‘Slimmer adverteren door te automatiseren’

Merkschoenen tegen 75% korting kopen? Het kan bij Daan Engelen

Splinternieuwe schoenen die door een klein gebrek onverkoopbaar zijn geworden, geeft hij met 95percent nieuw leven. ‘Het liep meteen.’

Daan Engelen (30) begon twee jaar geleden met zijn bedrijf 95percent, maar om uit te leggen waarom het meteen een succes was, moet hij eigenlijk nog iets verder terug in de tijd. Zeven jaar geleden om precies te zijn, toen hij wat rondhing in het magazijn van de schoenenwinkel van zijn vader. Daan: ‘We stonden eigenlijk op het punt om met het gezin op vakantie te gaan, maar mijn vader was een hardwerkende man die veel verantwoordelijkheid voelde voor de zaak. Zoals gewoonlijk had hij nog allerlei dingen te doen. Enigszins geïrriteerd begon ik hem allerlei vragen te stellen over stapels schoenen waar niets mee gebeurde.’ Het bleken ‘onparen’ te zijn, schoenen die door een fabrieksfout iets in grootte verschillen en daardoor onverkoopbaar zijn. ‘Ik dacht meteen: die moeten op Marktplaats, want die zijn nog te veel waard om hier te laten verstoffen.’

(On)gelijk een succes

Op Marktplaats krijgt Daan Engelen ze zo snel verkocht, dat hij zich realiseert dat er een markt voor is. Het leidt tot zijn eerste bedrijfje, Onpaarschoenen.nl, waarmee hij de ongelijke schoenen verkoopt aan mensen die ongelijke voeten hebben en dus juist op zoek zijn naar twee verschillende maten. Ook schoenenwinkels zelf zijn enthousiast. ‘Onparen zijn voor hen echt een probleem, waar zij bij mij eindelijk een bestemming voor vonden.’

Klachtenparen

Zo komt hij met steeds meer grote retailers om tafel. Daan: ‘Hoe vaker ik met hen sprak, hoe beter zicht ik kreeg op nog een andere reststroom: klachtenparen.’ Een uitleg volgt. ‘Stel, je koopt voor €150 prachtige schoenen bij Van Assem, maar binnen een week laat een veterringetje los. Dan ga je natuurlijk terug naar de winkel. Een bedrijf als Van Assem is groot genoeg om je een nieuw paar schoenen te geven, maar zit daarna wel met een “klachtenpaar” dat onverkoopbaar is geworden.’

Bijna helemaal goed

En zo ontstaat bedrijf nummer twee: 95percent, waarmee Daan klachtenparen opkoopt en repareert, waardoor hij nagenoeg nieuwe merkschoenen kan aanbieden tegen een korting die oploopt tot 75% van de oorspronkelijke prijs. Daan: ‘Binnen twee weken had ik 95percent in de lucht, want ik wist door mijn eerste bedrijf precies hoe je een webshop moest bouwen. De naam bedacht mijn vriendin en verwijst naar het feit dat de schoenen voor 95% in orde zijn. Voor die laatste vijf procent zorgen wij, met een team van vijf schoenmakers.’

Simpel antwoord

Daan: ‘Ik ben met 95percent direct op Marktplaats gaan adverteren, want ik wist door mijn andere bedrijf hoeveel je daaraan hebt en hoe soepel het werkt. Omdat je je webshop aan Marktplaats kunt koppelen en het hele proces kan automatiseren, heb je er nauwelijks werk aan.’ Al op de eerste advertentiedag komen er bestellingen binnen, herinnert Daan zich. ‘De baas van het bedrijf dat de logistiek voor ons verzorgt, had zoiets nog nooit meegemaakt. “Hoe doe je dat?”, vroeg hij. Mijn antwoord was simpel: Marktplaats. Ik begon destijds met tien bestellingen per dag, inmiddels heb ik vijftig bestellingen per dag. De Marktplaats-klant is onze klant, en onze klant is de Marktplaats-klant. Het is de aorta van ons bedrijf. Wat Marktplaats bovendien onderscheidt, is dat je er niet je ziel hoeft te verkopen – ik kan mijn advertenties zo instellen, dat de klant naar mijn website wordt gestuurd en daar uiteindelijk afrekent.’

1000 kilo per week

Daan: ‘We hebben nu twintig leveranciers en verwerken zeker 1000 kilo aan klachtenparen per week. Alles wat niet meer te repareren is, recyclen we als grondstof. We zijn dus volledig circulair en daarmee een duurzamere optie dan veel andere inzamelpunten. Op de meeste dagen verwerken we honderd orders, maandelijks verkopen we gemiddeld 2500 klachtenparen. De enige reden waarom ik ondernemers zou afraden op Marktplaats te adverteren, is omdat het als mijn eigen gouden ei voelt.’

Groeipijn

Toekomstplannen zijn er volop. Daan: ‘In het nieuwe jaar openen we onze eerste fysieke winkel in een prachtig, karakteristiek pand in Amersfoort, en ik wil België en Duitsland verder gaan ontdekken. We bestaan nog maar twee jaar, maar groeien zo snel dat we ook te maken hebben met groeipijn. De kosten gaan natuurlijk voor de baten uit, waardoor er ook momenten zijn waarop ik denk: hoe ga ik deze maand alle salarissen weer betalen? Dat hoort erbij. Ik zou ook voor geen goud iets anders willen doen.’ Het mooiste van het ondernemerschap? De simpele, praktische taken, die zich elke keer weer in een andere vorm aandienen. ‘Ze zeggen weleens: je moet aan je bedrijf werken, niet in je bedrijf. Ik doe juist niets liever dan in mijn bedrijf werken. Sjouwen in de fabriekshal, schoenen sorteren, of naar een leverancier rijden met een volgeladen auto en een mooie podcast op de speakers. Gelukkiger krijg je me niet.

www.95percent.nl